Luisteren is soms best lastig

In onze Job Relations trainingen neemt elke deelnemer een eigen "case" mee. Het gaat daarbij om een probleem met een medewerker, tussen twee medewerkers of tussen jou als leidinggevende en een medewerker. Denk hierbij aan een medewerker die altijd te laat komt, iemand die de kantjes er vanaf loopt, twee mensen die niet samen willen werken, ongeoorloofd telefoongebruik op de werkvloer en ga zo maar door.

 

In onze Job Relations trainingen neemt elke deelnemer een eigen “case” mee. Het gaat daarbij om een probleem met een medewerker, tussen twee medewerkers of tussen jou als leidinggevende en een medewerker. Denk hierbij aan een medewerker die altijd te laat komt, iemand die de kantjes er vanaf loopt, twee mensen die niet samen willen werken, ongeoorloofd telefoongebruik op de werkvloer en ga zo maar door.

Om een dergelijk probleem op een gestructureerde manier aan te pakken, is het belangrijk om eerst alle feiten te verzamelen. Om deze feiten te verzamelen ga je onder andere praten met de personen om wie het gaat en je verzamelt meningen en gevoelens. Dat verzamelen van meningen en gevoelens, dat blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk te zijn. Niet elke medewerker praat even makkelijk en hoe zorg je er dan voor dat toch alles boven tafel komt wat nodig is voor een goed beeld van de situatie?

Naast het gebruik van gesprekstechnieken als “open vragen stellen”, “herhalen” en “doorvragen”, is één ding van groot belang: LUISTEREN!

Klinkt logisch en eenvoudig, maar er zijn heel wat zaken die goed luisteren in de weg kunnen staan. Heb je voldoende tijd op dit moment? Kun je op een rustige plek zitten? Ben je er met je gedachten helemaal bij of moet er een order de deur uit/ een storing verholpen worden en zit je daar met je hoofd? Sta je open voor wat de persoon te vertellen heeft, of heb je het voor jezelf eigenlijk al ingevuld? Praat de persoon monotoon en vind je het moeilijk om je aandacht daarbij te houden?

Zomaar een paar dingen die het lastig maken om goed te luisteren. Mijn tip is om voor jezelf eens een lijstje te maken met zaken die het voor jou lastig maken om goed te luisteren. Elke keer dat je dan een gesprek hebt ingepland met een medewerker, ga je even het lijstje na om te bepalen of dit wel het juiste moment is. Je doel is om meningen en gevoelens boven tafel te krijgen en als er iets is wat mensen weerhoudt het achterste van hun tong te laten zien is het een gesprekspartner die niet luistert.

luisteren