Probleemsituaties

Steeds terugkerende medewerkerproblemen

Ondanks de vele leiderschapsprogramma’s die in grote en kleinere organisaties worden doorgevoerd zien en merken we dat er vaak iets “knaagt” tussen medewerkers: medewerkers binnen een ploeg en tussen ploegen, medewerkers van verschillende afdelingen, maar ook tussen medewerkers en leidinggevenden. Dat wordt niet altijd uitgesproken, dus ook niet gesignaleerd, opgepakt en opgelost. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker die steeds te laat komt, twee medewerkers die niet met elkaar willen samenwerken, een medewerker die de kantjes er vanaf loop tot ergernis van zijn of haar collega’s. Dit soort “kleine” problemen tussen medewerkers zijn wel een enorme belemmering om continu verbeteren in kwaliteit, veiligheid en productiviteit effectief werkend te krijgen. 

Helaas merken we dat leidinggevenden vaak niet leren om “lastige” problemen met medewerkers aan te pakken. Zij hebben dat ook niet kunnen oefenen, zoals ze bijvoorbeeld wel hebben kunnen oefenen hoe een machine te starten of reinigen; iets wat elke dag voorkomt. 

Als problemen met medewerkers eenmaal worden gesignaleerd, dan wordt de aanpak vaak “even” uitgesteld, omdat ze nog zo druk zijn met het werk wat moet gebeuren, of omdat het gezien wordt als iets wat wellicht vanzelf overgaat. De werkelijke oorzaak is soms dat leidinggevenden het probleem niet zien of opmerken, maar meestal weten ze niet goed hoe die problemen aan te pakken.  

En dat is precies waar deze praktijksituaties vaak in resulteren: problemen blijven te lang onopgemerkt of blijven terugkeren. Een van de belangrijkste aspecten van het Job Relations programma is dan ook problemen aanpakken als ze nog in de beginfase zijn, en daarmee relatief eenvoudig op te lossen zijn.